Gå till huvudinnehåll Gå till sidfot
Om att vara rådgivare

Tre snabba till Mikael Uppling

Mikael Uppling

Vad är viktigast för dig som kundens rådgivare?

– Vi arkitekter har en spännande yrkesroll, väldigt mångfasetterad. Inte alltid tänker vi på att den ger en maktposition, som erfaren uppdragsansvarig bär man på många förtroenden. Det är en position som bygger på ömsesidig tillit, konsultens lojalitet mot kunden och mot uppgiften svarar mot kundens förtroende för arkitekten att förvalta kapitalet. Till det kommer att företräda tredje man, något vi gör oombedda, som en del av yrkesetiken. Lyckas man väga samman allt detta får man i regel fler förtroenden. 

Hur hjälper dina råd till för en bättre ekonomi i projekten?

Vi lever just nu i ett paradigm där vi omdefinierar begreppet ekonomi. Det vi igår trodde var ekonomiskt visar sig inte vara det imorgon. Vi håller på att lära om och värderar saker på ett annat sätt. Där har vi som arkitekter ett stort ansvar och möjlighet att påverka. Hållbarhet handlar om just ekonomi, i ordets vidaste bemärkelse. Att hushålla med resurser både när det handlar om mark och material och att utnyttja det man tar i anspråk på bästa sätt – det är god ekonomi.

Har du själv fått ett råd som gjort skillnad?

– Carl Nyrén fick en gång en fråga om vilken av alla hans skolor han var mest nöjd med och svarade att det var den första eftersom han då var fri från förutfattade meningar om skolor. Det har jag försökt ta med mig som ett rättesnöre. Första gången man tar sig an en uppgift är man fri från erfarenhetens ok, man testar gränser utan att censurera sina idéer. Men det är en utmanande insikt att arbeta så, i varje projekt, varje stund.

KONTAKTA MIKAEL >

Vill du hålla koll på oss? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.