Tre snabba till Johan Janssen

Vad är viktigast för dig som kundens rådgivare?
– Kundnöjdhet, det vill säga strävan efter att förstå kundens behov och att sedan åstadkomma en lösning som inte bara svarar på behovet utan som överträffar den ursprungliga målsättningen. I det senare är attraktivitet en nyckel, ett attraktivt, väl gestaltat resultat skapar mervärden för kunden och ger långsiktigt nöjda kunder.
Hur hjälper dina råd till för en bättre ekonomi i projekten?
– I de projekt som sker i anslutning till befintliga strukturer är det viktigt att kunna se potentialen i det som redan existerar. En riktig analys av det som redan finns har i många fall inneburit att den ursprungliga målsättningen kan justeras och att dyra lösningar kan undvikas. Ett mer långsiktigt tillvaratagande av kundens affär är att tänka på vad som händer sedan, t.ex vid nästa hyresgäst och att se till att man på ett rimligt sätt skapar möjlighet för framtida förändringar.
Har du själv fått ett råd som gjort skillnad?
– Rådet: om man stöter på allvarliga problem eller svårigheter så skall man omedelbart kommunicera frågeställningen med projektledning och med kunden, har hjälpt mig många gånger. Det sparar tid, ökar transparensen och man tar rollen som ansvarstagande i stället för motsatsen.