Tre snabba till Annika Askerblom

Vad är viktigast för dig som kundens rådgivare?
– Det viktigaste i min roll som rådgivare blir att erbjuda en trygg vägledning inom ramen för min kunskap om våra byggda miljöer. Att lyssna på min kund och förstå kärnan och vidden av kundens frågeställning är centralt. Efter det kan jag ge min tolkning och syn på den uppgift som är anledningen till att vi blivit anlitade.
Hur hjälper dina råd till för en bättre ekonomi i projekten?
– Lika viktigt som att förstå den arkitektoniska uppgiften är att förstå den ekonomiska ramen för uppdraget. Därefter kan jag med min erfarenhet och kreativitet föreslå och vägleda till resultat som blir den bästa möjliga sammanvägningen av god ekonomi och goda arkitektoniska värden.
Har du själv fått ett råd som gjort skillnad?
– Under mina första år i yrket hade jag en chef som lärde mig att våga lita på att jag har arkitekturen och arbetet med mina uppdrag inom mig. Hon uppmuntrade mig att pröva mina vingar och att stå på egna ben, hon fanns alltid med i bakgrunden. Det gav en trygghet som jag bär med mig än idag.